De to vennene Geir Gulliksen og Nils-Øivind Haagensen møtes til en samtale om kreativitet og skriving.
Geir Gulliksens tre siste romaner Tjuendedagen (2009), Forenkling (2010) og Bøyde knær (2012) utgjør til sammen en trilogi om kjærleik, makt og kjønnsroller. Gulliksen mottok strålende kritikker for stykket Demoner, som gikk på Nationaltheatret denne vinteren. Stykket tar for seg terror og høyreekstremisme i 2014, men uten eksplisitte referanser til 22. juli.
Nils-Øivind Haagensen er en norsk forfatter, redaktør og forlegger. Han har hovedfag i litteraturvitenskap. Haagensen debuterte med diktsamlinga Hender og hukommelse i 1998, og har siden gitt ut en rekke diktbøker, romaner og reisebøker. For diktsamlinga God morgen og god natt (2012) ble Haagensen nominert til Nordisk råds litteraturpris og I 2004 fikk han SULT-prisen for sitt forfatterskap.
Haagesen og Gulliksen holdes gjerne som forfattere som skriver i samme samtidige litterære sfære.
Om sin forfatterkollega har Haagesen uttalt:
“Geir Gulliksen er en glimrende dikter på veldig mange måter. Han er også individuell som Moodysson, men det han kanskje er best på er noe som tradisjonelt har blitt ansett for å være en kvinnelig, feminin styrke: det hjemlige. Huset. Leiligheta. Rommet. Gulliksen er litt feminin på det viset: han skriver fra hjemmet, om hjemme og på sett og vis, uten at jeg helt vet hva det betyr, med hjemmets styrke i diktene.”